Een uniek perspectief

Verschenen in Shoot magazine, n°66.

De stap zetten

Een hele tijd loop je er al mee in het achterhoofd. Zou je het doen. Of niet. Het is dan ook een serieuze stap. Waar best een serieus budget mee gemoeid is. Dat ken je, als fotograaf, materiaal is nooit echt goedkoop. Dus denk je twee keer na. Je volgt het nieuws over drones online, bekijkt talloze sites, vergelijkt modellen, … En een hele tijd blijft het daarbij. Tot je met je laatste vragen een winkel binnenstapt. En met antwoorden en een drone terug naar buiten komt. Je hebt de stap gezet. Je hebt een Mavic onder de arm. Maar het avontuur moet nog beginnen …

Een andere kijk, daar is het je om te doen. Een compleet ander standpunt, de dingen eens bekijken vanuit een geheel nieuw perspectief. En dat is exact wat die drone je biedt. Maar een drone is ook een geheel ander toestel dan een camera. Er zit een camera op, dat is waar, maar ook die werkt net iets anders dan wat je toe nu toe gewoon bent. Je kiest een drone om mee te fotograferen, geen speeltje, enkel om mee te vliegen. Dat is ook leuk & misschien zelfs een goed idee om het vliegen te leren. DJI biedt het zelfs aan, als actie, een combo van een Mavic met een Tello.

Als je de specs bekijkt voel je je op vertrouwd terrein. De grootte van de sensor, het aantal megapixels, de mogelijkheid om in RAW te schieten, …  dat ken je. Maar man, daar komen nog een pak cijfertjes bij. Het gewicht dat de lucht in moet, de afmetingen (open en gesloten), de snelheid, batterijduur, … Je kiest een model midden in het scala. Maar ook daar heb je al wat keuze : compactere modellen, modellen met een Hasselblad camera of een camera met zoom-mogelijkheid. Er zijn echte professionele toestellen, maar die bedien je best met twee, een piloot én een fotograaf. Er zijn toestelletjes voor iedereen, zoals de Spark die je van je hand laat opstijgen, maar die natuurlijk niet dezelfde (beeld)kwaliteit bieden.

Toeters & bellen

Fier kom je thuis met je aankoop. Je koopt best meteen een Fly More Combo pakket, want met één batterij doe je niet lang. Wat ze ook beweren op hun site, het is een beetje zoals autofabrikanten en de verbruikscijfers van hun wagens. Gemeten onder optimale omstandigheden, maar die omstandigheden zijn zelden optimaal. Je komt er al snel achter dat een kwartiertje per batterij een goede maatstaf is. Je krijgt een waarschuwingssignaal vanaf 30% & wil dan natuurlijk zo snel mogelijk je drone terugbrengen en veilig op de grond zetten. Dus extra batterijen is het eerste waar je werk van maakt.

En laders natuurlijk om die batterijen op te laden, liefst allemaal samen, niet één voor één. En ook om ze te kunnen laden in de wagen, als je onderweg bent, van de éne locatie naar de andere. Kortom, de drone zelf neemt een flinke hap uit je budget, de nodige extra’s nemen de volgende hap. Terug zoals bij auto’s, je krijgt de basisprijs te zien op de site, maar als je rond bent met alle toeters en bellen, staat daar toch een ander bedrag te prijken. En er zijn tal van accessoires te vinden voor drones. Extra batterijen en laders zijn je eerste en beste investering. Want zonder stroom gaat jouw vlieger nu éénmaal niet op.

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk fotograferen, maar zoals je gewoon bent & ook deed voor de lenzen van je DSLR-camera koop je direct een UV-filter (van Polarpro bv) om op het lensje te schroeven. In tegenstelling tot die lenzen op je grote camera, biedt dat filtertje hier niet echt veel bescherming. Als je drone crasht, is hij stuk, daar zal dat filtertje niet veel aan veranderen. Het helpt wel bij bv bladeren van een boom, die je natuurlijk best mijdt, maar die je desalniettemin toch eens kan tegen komen. Je kan ook ND filters kopen, maar echt handig is dat niet, want om filters te wisselen moet je steeds eerst je drone landen, om dan terug op te stijgen, … Het is niet zoals bij je grote camera, die je gewoon in je hand hebt.

Je komt er al snel achter dat een paar andere extra’s wel mooi meegenomen zijn. Poten om onder je drone te klikken, zodat hij net iets hoger staat. Héél handig als je moet landen in wat hoger gras. Anders maak je van je vliegtuigje een grasmaaier. En een zonnekap. Niet voor je lens, maar voor je remote & je display. Want zonneschijn & reflectie maken dat kleine schermpje anders snel zo goed als onbruikbaar. En je moet toch kunnen zien wat je wil fotograferen, niet. In de schaduw gaan staan helpt ook al.

De lucht in

Nu je jezelf geëquipeerd hebt, kan je eindelijk aan de slag. Je eerste stappen zet je best op een rustige plaats, ergens bij je in de buurt, waar je ongestoord kan stuntelen. Je kan je vleugels uitslaan in je eigen achtertuin, maar misschien wil je je buren niet direct schrik aan jagen. Je weet nooit hoe mensen reageren op je drone. Sommige zijn snel geïrriteerd. De meeste zijn eerder geïnteresseerd en stappen op je af met allerhande vragen. Dat wil je dus niet bij je eerste vlucht, dan moet je je volledig kunnen concentreren op het vliegen zelf. Vandaar dus een rustig plekje opzoeken.

Drie onderdelen heb je nodig. Je drone, je remote en je smartphone (met daarop je app). Je kan ook vliegen zonder remote, maar met werkt net iets handiger, zeker bij drones zoals de Mavic. Kleine drones doen het makkelijk zonder remote. Voor grote, professionele toestellen bestaan grote displays die je aan je remote kan koppelen. Met deze drie onderdelen ga je op stap. Natuurlijk wil je ook direct foto’s nemen, het makkelijkst is jezelf vastleggen, een dronie nemen. Je hoeft je drone niet eens zo hoog te laten gaan die eerste keer, maar je hebt direct een uniek beeld voor je Facebook-pagina. Daar zullen je vrienden van opkijken.

Het opstijgen is makkelijk, er zit een functie op je remote die je drone laat opstijgen tot anderhalve meter, waar hij blijft hangen tot jij er mee aan de slag gaat. Laat je drone even hangen op die hoogte, dan legt hij het startpunt (Home Point) vast. In geval van nood (en geloof me, dat komt er vroeg of laat aan) kan je je drone op die manier automatisch laten terug keren. Hij vliegt dan naar de GPS coördinaten die hij in het begin heeft vastgelegd. Doe dit niet als je bijvoorbeeld op een boot staat, want die beweegt ! Je drone zou terug keren naar dat beginpunt, waar de boot niet meer is & dus zinken ! Het is beter je op dergelijke omstandigheden voor te bereiden door eerst online wat opzoekwerk te doen. Op het Net staan spijtig genoeg tal van filmpjes van brokkenpiloten die hun drones laten crashen. Leer daar uit.

Shooten maar

Je hebt je drone, je hebt hem geëquipeerd, je hebt er een paar proefvluchtjes mee gedaan & ook al jezelf vastgelegd. Nu ben je klaar om echt aan de slag te gaan. Je kocht je drone om te fotograferen & net zoals bij je camera moet je je natuurlijk eerst met je toestel vertrouwd maken. In dit geval is dat toestel een vliegtuig ! En net zoals bij je camera is het goed om weten wat je wil fotograferen & hoe. Voorbereiding is alles. In dit geval moet je anders leren kijken, de wereld proberen van bovenuit te gaan zien. Natuurlijk kan je dit niet echt, maar je leert het toch stap voor stap. Je drone oplaten om vast te stellen dat dat toch geen interessant beeld oplevert, verbruikt stroom & die wil je zo weinig mogelijk verkwisten.

Je gaat op zoek naar patronen, lijnen, repetitie, grote kleurvlakken, schaduwwerking … Dingen die de foto interessant maken. Dat doe je ook bij je gewone camera, alleen zie je dat met die camera direct. Hier moet je het je leren inbeelden, je een beeld vormen van hoe het er van bovenuit zou uitzien nog voor je echt kan kijken via je drone die daar boven hangt. Je moet je constant afvragen hoe objecten die je kent er uit zouden zien van bovenuit. En zo ontdekken welke objecten inderdaad prachtige plaatjes opleveren in dat geheel andere perspectief. Dat anders leren kijken, doe je door echt te gaan vliegen & vastleggen; maar kan je ook achter je PC doen, door bestaande dronefoto’s te bekijken.

Alles wat je kent van het fotograferen, alle creatieve mogelijkheden, staan ook hier tot je beschikking. Zoeken naar compositie, waarbij je hier voor echt vogelperspectief kan gaan; kadreren, kijken naar licht-schaduw-werking, zoeken naar kleurcontrasten of juist niet, eerder monotone beelden, … Het kan ook allemaal, waarbij ik je nog een lijstje meegeef waar je specifiek kan opletten, specifiek voor drones. Zelf vind ik het ook leuk om drone-beelden achteraf om te zetten naar zwart-wit. De laatste hightech gebruiken, maar het resultaat toch een old-school-look meegeven.

Als je van bovenuit fotografeert, volledig top-down, kijk dan uit naar :  natuurlijke velden, gewassen geven kleurvlakken – aangelegde velden vormen patronen met duidelijke lijnen (bv tulpenvelden) – de oogst, machines aan de slag, maar dan van bovenaf, contrast van natuur & machine – (natuurlijke) lijnen, van beekjes of van kronkelende wegen – breuklijnen, bv kusten, waar twee natuurelementen elkaar vinden – kleine stadjes, zeker omwalde, vormen mooie patronen – zwembaden of dergelijke, met strakke geometrische vormen – repetitie, bv parasols op een strand …

Als je op driekwarthoogte fotografeert, kijk dan uit naar :  het accentueren van gebouwen die de hoogte in prijken – dit combineren met een zonsopkomst, -ondergang of met mist – lijnen van rivieren die in de verte verdwijnen, bv gecombineerd met windmolens – jezelf aan een klif, op een berg. Dit is mooi te combineren met het uitzicht dat je hebt vanaf dergelijke plaatsen en dat je dan met je gewone camera kan vastleggen – voertuigen, standbeelden, … krijgen net als gebouwen een andere dynamiek vanuit dit zicht – sport-opnames, bv niet alleen de fietsers maar ook het parcours vastleggen …

Tips & waarschuwingen

Nu je al enkele beelden hebt gemaakt, kijk je er naar uit om er nog meer te maken. Je aandacht gaat volop naar het fotograferen, naar het zoeken van locaties, … Vergeet echter nooit dat je met een vliegtuig op stap gaat. Een serieus stukje hightech. In de compacte behuizing van de Mavic zitten een berg sensors, om zijn positie te bepalen, om obstakels te vermijden, om mooi te kunnen blijven hangen, … En daar kan op elk moment een kink in de kabel komen. Jij gaat fotograferen, maar je drone zal je regelmatig met techniek confronteren. Het is een bijzonder mooie manier van fotograferen, maar het blijft ook vliegen ! En bij dat vliegen komt héél wat kijken, kan dus ook héél wat mis gaan.

Je kan bijvoorbeeld een waarschuwing krijgen dat er te veel wind is. Ga dan niet de held uithangen, maar ga lager vliegen of zet je drone terug aan de grond. Een gevolg van te veel wind is al snel dat je je video-feed verliest. Je ziet dus niet meer wat je fotografeert. Pas op, je kan nog steeds beelden vast leggen, je ziet alleen niet meer wat. Soms maakt de app & de remote geen connectie met de drone zelf, ook dan heb je geen beeld. Dan zet je best alles uit & start alles opnieuw op. Check dan ook het kabeltje dat in je smartphone gaat. Er zit een kompas in de drone, dat soms moet ge-her-kalibreerd worden, online vind je filmpjes die je tonen hoe dat moet. Let ook op met gebieden met straling, ga bijvoorbeeld niet vliegen in de buurt van elektriciteitsmasten, ze verbreken de connectie met je drone & je wil je kostbare investering natuurlijk niet kwijt.

Deze vorm van fotografie vergt héél véél geduld. In tegenstelling tot traditionele fotografie, waar dat geduld beoefend moet worden om bijvoorbeeld een vogel perfect in beeld te krijgen; komt dat geduld hier in eerste instantie bij de techniek om de hoek kijken. Het is soms een beetje ‘mens erger je niet’. Het is niet anders, je camera hangt aan een vliegtuig, dus of je wil of niet, je bent naast fotograaf ook piloot ! En zoals bij F16-piloten het geval is, is de tijd in de lucht beperkt. Dus haal daar het maximum uit, wees dus snel bij het fotograferen zelf. Probeer dus alles goed in te schatten vanop de grond, voor je vertrekt.

Checklist voor vertrek

Om er voor te zorgen dat je optimaal kan genieten van je vluchtjes, maak ik nog even een checklist. Want voorbereiding is alles. In tegenstelling tot je DSLR-camera die steeds klaar voor je ligt en die je maar te grijpen hebt om er mee aan de slag te gaan; is het best een reeks stappen te doorlopen, best de dag voor je met je drone aan de slag gaat :

  1. Alles opladen : je batterijen, je remote & je phone.
  2. Checken of er updates zijn : voor je drone of voor je app (doe die op voorhand, ter plaatse waar je geen snelle wifi-verbinding hebt, gaat dat niet & soms wil je drone dan niet of niet goed werken).
  3. Check het kompas en de IMU, als je kompas moet geherkalibreerd worden, doe dat op voorhand. Ga niet vliegen met een kompas dat ontregeld is.
  4. Check of je mag vliegen op die locatie, daar bestaan sites & apps voor; zoals de app van Belgocontrol, dat is de officiële instantie in België.
  5. Check het weer, ook daar bestaan sites & apps voor; van 1 druppel regen gaat je drone niet dood, maar je wil niet in een onweer belanden.

Verwerken achteraf

Bij het fotograferen met je drone legt je smartphone previews van je foto’s vast. Via je smartphone kan je dus snel de resultaten bekijken & kan je dus ook al een beeld posten op je sociale media. Je echte foto’s worden echter bewaard op een geheugenkaartje in je drone. Om alles zo compact mogelijk te houden is dat meestal een micoSD-kaartje. Om hier mee aan de slag te kunnen bestaan SD adapters. Je schuift het kleine kaartje in die adapter en zo die adapter in je computer. En zo breng je je beelden binnen.

Als je drone dat kan, schiet je best in RAW, dit formaat laat véél meer toe, bevat veel meer informatie. Zoals bij de foto’s die je van je DSLR binnen haalt, kan je ook hier perfect Lightroom (of een ander pakket) gebruiken. Bij het binnen halen is het interessant om ‘drone’ of ‘mavic’ toe te voegen aan de keywords (of aan de naam). Zo kan je makkelijk in je verwerkingspakket een search doen & al je drone-beelden snel op een rijtje zetten. Je kan natuurlijk ook een album of collectie aanmaken met je luchtfoto’s.

De foto’s zelf verwerk je zoals je andere foto’s. Daar heeft iedereen zijn voorkeur bij. Zelf maak ik werk van contrast, ophelderen van de schaduwen, eventueel dimmen van de hooglichten, ophelderen van het beeld in zijn geheel & eventueel wat aanpassen van de kleurtemperatuur. Bijsnijden kan natuurlijk ook. Of een panorama-beeld maken (stitchen) van verschillende opnames. Zelfs HDR-opnames maken gaat met drones. Al is dit natuurlijk niet zo evident als met je gewone camera. Die laatste zet je bij HDR op een statief, zodat je beweging tussen de verschillende opnames vermijdt. Bij een drone is dat een pak lastiger, zeker als er véél wind staat, dan kan je dat best mijden. En bewegende objecten kan je ook niet vastleggen, want dan krijg je rare ghosting-effecten in je uiteindelijke beeld.

Op stap met drone

Er bestaan tal van extra’s voor drones, waaronder natuurlijk verschillende soorten bags & cases. Een Mavic plooit mooi compact samen en kan in een compact schoudertasje. Maar dat biedt dan geen plaats aan extra batterijen en laders. Een harde koffer biedt optimale bescherming, maar draagt wat minder makkelijk. Een rugzak, zoals je ook al als fototas hebt, lijkt een prima oplossing. Tenzij je ook je camera mee neemt, dan heb je er plots twee. Maar je hebt natuurlijk maar één rug. Het is dus een beetje zoeken naar wat voor jou best past.

En het is ook uitkijken waar je je drone meeneemt. In België gelden strenge regels, de bedoeling is dat we naar Europese richtlijnen gaan, voor alle landen in de EU. Buiten de EU is het soms totaal niet toegestaan. Of gelden er héél duidelijke regels. Moet je bv je drone eerst registreren voor je er het land mee binnen mag. En dat is niet altijd in de landen die je zou verwachten, integendeel. In Iran bv is het toegestaan (behalve in Teheran), geen speciale regels. In Turkije moet je je drone eerst registreren, voor je er mee binnen mag.

De douane passeren is dus altijd een beetje stress. Je kan je drone in je grote bagage stoppen, maar misschien draag je je dure apparatuur, zoals ook je camera liever dicht bij je, in je handbagage dus. Dan is het best deze bij de controle duidelijk open te leggen, je camera & je drone er uit te halen. Zodat ze duidelijk zien wat je mee hebt. Probleem is dan mogelijk dat je handbagage met al die apparatuur zwaarder wordt dan de rest van je bagage waar je je kleren en dergelijke in zitten hebt.

Batterijen, laders en dergelijke kan je natuurlijk in die grote koffer kwijt, ook al hou je je drone zelf graag bij jou. Voor batterijen gelden ook speciale regels en bestaan zelfs speciale zakken om ze in te transporteren. Batterijen zijn namelijk ontvlambaar. En dus transporteer je ze best in LiPo bags, zakken uit gewoven glasvezel die beschermen tegen brand. Best is ook de batterijen te transporteren met een maximale lading van 75%. Je kan ze dus beter vrij leeg meenemen & dan ter plaatse opladen.

Nuttige links

Tenslotte sturen we je op pad met enkele interessante links. Zowel om info in te winnen, als om inspiratie op te doen of te pronken met je eigen resultaten. Tussen al dat surfen door kan je natuurlijk ook in een boek duiken. Ook hier om ofwel bij te leren of om inspiratie op te doen. Wil je zelf een boek maken met je luchtfoto’s, dat kan ook :

Categorieën:Artikels, DRONEpiloot, kastart, TEXTbrouwer

kastart

Kastaar, kapoen, kadé, kornuit, ... VORMgever & BEELDmaker met een gezonde dosis Wanderlust ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s